neděle 5. února 2012

Český chleba

Seznamte se...jmenuje se Pepa a je to pěkně vypečený kousek ! Domácí chleba je tak skvělý, že pár minut po upečení ho nakrojíte a zbyde z chudáka slabá polovina. Takže co na oběd ? Krajíc s máslem a solí a celá rodina je spokojená. Úspěch zaručen !


Recept je převzatý od pana Cuketky, kde najdete i další rady - TADY

Recept :
300 gr žitného kvásku
300 gr mouky (já jsem použila 150 gr hladké pšeničné a 150 gr chlebové pšenično-žitné)
250 ml vody
12 gr soli
  5 gr kmínu
+
mouka na posypání
ošatka, kde bude chleba kynout


Postup:
  1. Začala jsem domácím žitným kváskem, který jsem si sama vypiplala podle postupu TADY. Zvolila jsem variantu, která pracuje jen s celozrnou žitnou moukou a máte hotovo 4. den. Poté se můžete pustit do vlastního Pepana :) Kvásek si můžete i koupit, já ale bohužel nevím o žádném spolehlivém zdroji v okolí Ostravy.
  2. Do mísy dejte mouku, sůl, kmín a pořádně zamíchejte. Přidejte kvásek a pro začátek JEN 200 ml vody. Postupným hnětením budete muset těsto ještě ladit.
  3. Teď záleží na tom, jak moc si chcete zamakat. Buď přenechejte těsto alespoň 10 minut kuchyňskému robotovi, nebo se připravte na 15 minut hry vařečka vs. těsto vs. svaly. Práce s vařečkou spočívá v přitahování těsta směrem k sobě a zároveň s mísou otáčíte v jednom směru tak, aby vše bylo rovnoměrně zpracováno.
  4. Těsto by se po zpracování mělo stále lepit na stěny mísy, nemělo by být tekuté. Mé vypadalo jako lepivá placka.
  5. Z mísy si těsto vyndejte na hodně pomoučenou plochu a začněte zpracovávat. Těsto přeložíme a poté otočíme o 90°. Takto pokračujeme do té doby, než těsto nepřestane zcela lepit. Krapet lepivosti jsem mu nechala a vůbec to Pepanovi neuškodilo.
  6. Zpracovaný bochník se pokuste zformovat do takového tvaru, jakému odpovídá vaše ošatka = oválná/kulatá. Nemusíte mít přímo ošatku na chleba. Stačil mi i košík, do kterého dáváme ovoce. Doporučuji ale vyložit bavlněnou utěrkou a pomoučit, ať se látka nepřichytí k těstu. 
  7. Těsto nechejte kynout tak dlouho, než zdvojnásobí svou velikost. Mé kynulo přibližně 3 hodiny, ale záleží na tom, jak teplou máte místnost. 
  8. Po vykynutí si troubu nastavte na 250°C (elektrická). S mou horkovzdušnou jsem začala na 220° a bohatě to stačilo. Na plech si dejte pečící papír a jemně na něj vyklopte vykynutý bochník. Poslechla jsem domácí rady a do spodní části trouby jsem dala ještě plech z poloviny naplněný vodou a během pečení postupně přilévala další. 
  9. Pečte asi 25-35 minut. Chleba si hlídejte a kontrolujte ho. Až se vám bude zdát, že by mohl být hotový, zkuste poklepat třeba lžičkou a pokud uslyšíte  "dutý chlebový zvuk", máte hotovo !
  10. Po vyjmutí z trouby nechejte alespoň 15 minut vychladnout. Uchovávejte v zabalený v bavlněném plátýnku. 

Kvásek má velmi intenzivní nakyslou vůni. Je to v podstatě 4 dny odleželá směs vody a celozrné žitné mouky, kterou musíte mít v teple. Nesmíte zapomenout kvásek krmit a hlídat, ať vám z nádoby neuteče.





Doma jsme si strašně pochutnali a zvažujeme, že si chleba budeme dělat už jen sami. Zkuste to taky. Opravdu to za tu chuť stojí a ještě k tomu ten pocit !

3 komentáře:

  1. Beautiful, perfect bread (and pics)! I would try it soon but I don't know if mine will come out well like yours!!!
    Look at this page:
    http://www.nutsaboutfooditaly.blogspot.com/p/for-foodies-in-milan.html with some links at interesting reviews :)

    OdpovědětVymazat
  2. Rozhodně vyzkouším!!!:-)
    Mimochodem moc pěkný blog, jsem novým followerem a bude ráda, když i Ty navštívíš mě a třeba se i připojíš:-))
    Pěkný den!

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, ráda bych tě pozvala na svůj blog . Předem podotýkám, že mi nejde o reklamu, ale o to, aby se o problematice, které se na svém webu věnuju, dozvědělo co nejvíce lidí a poučilo to tak laickou veřejnost, která je většinou jen plna předsudků. Blog je věnován poruchám příjmu potravy a hlavně boji s těmito nemocemi. Nehodlám se řadit k thinspo nebo podobným komunitám. Na blogu najdeš i trochu z cesty mým životem, každodením bojem s PPP, ale také spoustu rad a tipů týkajících se kosmetiky, fotek, článků o mně samé, beauty vychytávky, recenze, recepty, které nikde jinde nenajdeš a mnoho dalšího. Kdyby tě blog zaujal, budu moc ráda, když zanecháš komentář nebo se můžeš stát dalším z mých ctěných "followers". Budu se moc těšit na tvou návštěvu a přeji krásný zbytek dne. Andie :)*
    www.andie-chambers.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat